Horecatrends voor 2021
In het KHN Cafe op de Horecava gingen we dit jaar in gesprek met een aantal succesvolle ondernemers, waaronder Bryce Steba (Atelier Thuisbasis), Diego Buik (Diego’s Burgers), Joachim van Looij (BUNK Hotel) en Michel Ordeman (Brouwerij Jopen) We blikten terug op een bewogen 2020, maar keken ook vol vertrouwen naar de toekomst. Wat zijn de belangrijkste horecatrends voor 2021?
In deze speciale live aflevering luister je naar onze gesprekken met vier succesvolle ondernemers tijdens Horecava Live.
Circulair koken
De keuken is normaal gesproken niet de meest favoriete kamer van de gemiddelde Cityguy, maar onverhoopt zagen we onszelf het afgelopen jaar regelmatig flaneren in een keukenschort. Het onoverkomelijke sluiten van de restaurants heeft gezorgd dat we bewuster zijn gaan eten. We houden meer rekening met lokale ingrediënten, consumeerden minder vlees (…) en hoorden onszelf plotsklaps klagen over take-away verpakkingen die niet biologisch afbreekbaar waren.
De coronacrisis zorgde zodoende eigenhandig voor extra bewustzijn op het gebied van koken. Getrainde keukenprinsen en -prinsessen nemen deze culinaire mindfullness nog een stapje verder door steeds vaker circulair te koken; een trend tegen onnodige voedselverspilling. Amsterdamse chef Bryce Steba van Atelier Thuisbasis vertelt hoe met een paar simpele tips iedereen al circulair kan koken en hoe circulariteit zich ontwikkelt in de kleinere keuken.
Horecadeli’s
2020 was op z’n zachtst gezegd een uitdagende periode voor horecaondernemers om contact te houden met de gast. De coronacrisis dwingt ondernemers buiten gebaande paden te denken. Horecazaken gooien het roer om qua concept, doelgroep en assortiment; hotels worden delicatessenwinkels (bv. Hotel de Goudfazant), restaurants verkopen magnetronmaaltijden (bv. Eetcafe Schotsheuvel) en elke zaak verkoopt ineens producten die geschikt zijn voor takeaway.
Tegelijkertijd is het ook een uitgelezen kans voor ondernemers om zichtbaarder te worden in de (lokale) supermarkt. Voorbeelden zijn de pizza’s van nNea bij delicatessenwinkel Stach, sterrenchefs bij Deen en Diego’s Burgers DIY-box in de Albert Heijn. Chef Diego Buik van Diego’s Burgers in Rotterdam vertelt over zijn samenwerkingen met supermarkten en waarom hij zijn huisgemaakte producten nu verkoopt bij verschillende winkels in de regio.
Staycations
Het is met stip onze favoriete trend van 2020: Staycation, het op vakantie gaan in eigen stad. Zo konden we werken in Boat&Co, sunday roasten bij Cafe de Tropen door het Amsterdam Tropen Hotel en nog een beetje fit blijven met behulp van Mama Makan en Hyatt Regency. Privileges van een blogger, maar de Staycation is (en blijft) de ideale mogelijkheid om op een betaalbare manier de stad (en land) te blijven ontdekken.
Door het wegblijven van (internationale) toeristen en de bijbehorende kamerbeschikbaarheid groeit de Staycation-trend ook in het aankomende jaar. Van Amsterdam tot Maastricht. Uiteraard hopen we snel bezoekers van allerlei uiteinden van deze aardkloot te verwelkomen, maar we zullen in de tussentijd zeker gebruik maken van de budgetvriendelijke deals en (ongetwijfeld) bijkomstige arrangementen met sterrenchefs en toprestaurants.
Op zoek naar de tofste Staycation van de stad? Bekijk ons artikel over Staycation in Amsterdam.
Low-cal / Low-carb bieren
Wij Cityguys hebben ooit één keer meegedaan aan Dry January, en toen haalden we meteen het avondjournaal van RTL Nieuws. Het betekende, uiteraard, de definitieve doorbraak van alcoholvrije (en alcohollage) bieren. Zonder gekkigheid: bewust bierdrinken is helemaal van deze tijd. Wij zijn vooral tevreden met de smaakontwikkeling die de alcoholvrije biermarkt heeft doorgemaakt. Want laten we eerlijk zijn: een aantal jaar geleden was een flesje hoplimonade eigenlijk niet te hachelen.
Inmiddels staat de volgende gerstetrend al voor de deur: low-cal / low-carb. Mét alcohol, maar zonder de koolhydraten en de calorieën. Een gemiddeld pilsje bevat er namelijk al zo'n 150. En dat is dus tien keer zoveel dan nodig. Met Michel Ordeman, Head of Church bij Brouwerij Jopen praten we over deze biertrend. Is zijn 'Livin' La Vida LoCarb' Session IPA alleen voor de dorstige fitboys of staan wij er volgend jaar ook gewoon mee te pronken op primetime bij de lokale televisiezender?
Interesse in meer inspirerende gesprekken met topondernemers uit de horeca? Abonneer je op de Cityguys Podcast via Spotify of Apple Podcast en volg ons op Instagram via @cityguysnl.